Mowa ciała – co mówisz, kiedy nic nie mówisz?

mowa ciała

Słowa mają potężną moc – to nie ulega żadnej wątpliwości. Jednak nie mniej ważne jest to, jak się zachowujemy. Mowa ciała może dużo powiedzieć rozmówcy o naszym, nastawieniu, charakterze i samopoczuciu. Gesty i mimika mają szczególne znaczenie podczas rozmów kwalifikacyjnych. Brak kontroli nad mową ciała może skreślić kandydata już na starcie. O czym świadczą poszczególne komunikaty niewerbalne? Z czego wynikają? Dziś o tym, co mówisz, kiedy nic nie mówisz!

O tym, że wypowiadane słowa nie są najważniejsze w rozmowie z drugim człowiekiem, zaczęto mówić już na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Do takich wniosków doszli naukowcy badający mechanizmy komunikacji międzyludzkiej. Liczne eksperymenty pokazywały przewagę tonu głosu i mowy ciała, a zwłaszcza mimiki, nad słowem mówionym. Okazuje się bowiem, że nasze oczy, ręce czy ruchy całego ciała mogą wiele powiedzieć naszemu rozmówcy.

Spis treści:

  1. Mowa ciała – definicja
  2. Co mówi o Tobie Twoja twarz?
  3. Co można z niej wyczytać z ruchów rąk i nóg?
  4. Zabawa długopisem nie taka niepozorna
  5. Jak nawiązać dobry kontakt z rozmówcą i dobrze wypaść na spotkaniu rekrutacyjnym?

Mowa ciała – definicja

Definicja mowy ciała funkcjonuje w psychologii społecznej i w słownictwie potocznym. Określa się nią komunikację niewerbalną, czyli przekazywanie nastrojów i emocji za pomocą gestów, mimiki, postawy, zachowań, sposobu poruszania się czy spojrzenia.

Wiedza o tym, jak zachowuje się nasze ciało, sprawdza się przede wszystkim w sytuacjach formalnych, czyli wszędzie tam, gdzie musimy ważyć i kontrolować swoje słowa i zachowania. Mowa ciała wpływa na pierwsze wrażenie, dlatego jest niezmiernie ważna podczas rozmów kwalifikacyjnych. Na co rekruter może zwrócić uwagę?

Co mówi o Tobie Twoja twarz?

Wzrok rekrutera podczas rozmowy kwalifikacyjnej przede wszystkim skupia się na twarzy kandydata. Okazuje się bowiem, że gestów i mimiki można dużo wyczytać. Ruchy oczy, ust czy żuchwy sygnalizują różne stany emocjonalne – od radości po smutek, od strachu po wściekłość.

Najważniejsze są oczy. Nie ufamy ludziom, którzy przez całą rozmowę mają spuszczony wzrok lub rozglądają się na boki. Mimo że unikanie kontaktu wzrokowego może wynikać z nieśmiałości czy zestresowania, to i tak może zostać odebrane jako nietaktowne i lekceważące. Dlatego warto popracować nad tym w pierwszej kolejności.

Lekko przechylona głowa to oznaka sympatii do rozmówcy. Pochylona do dołu może natomiast oznaczać, że rozmówca coś ukrywa lub chce zachować dystans.

A co mówią usta? Półuśmiech może zostać odebrany jako próba przechytrzenia rozmówcy lub ukrycia kłamstwa. Uśmiech z zamkniętymi ustami oznacza uległość, zaciskanie ust to przejaw stresu, a przygryzanie górnej wargi może wskazywać na nerwowość i niepokój.

co mówi twoja twarz

Co można z niej wyczytać z ruchów rąk i nóg?

Ogromną rolę w komunikacji niewerbalnej odgrywają ręce. Wyobraź sobie, że przez całą rozmowę rozmówca trzyma je sztywno wzdłuż ciała. Niezbyt naturalnie, prawda?

Ręce zaplecione na klatce piersiowej wskazują na postawę defensywną, ułożone na biodrach lub trzymane w kieszeni z wystającymi kciukami są wyrazem dominacji i pewności siebie, a złączone mogą oznaczać uległość i napięcie. Bębnienie palcami po stole wskazuje na znudzenie i brak zainteresowania sytuacją bądź tym, co mówi rozmówca. Drapanie w brodę czy głowę, głaskanie włosów czy dotykanie ust i ich okolic rozprasza i odciąga uwagę od tego, co ważne.

Skrzyżowane nogi to pozycja świadcząca o zamknięciu i niepewności, a nieskrzyżowane – o otwartości.

Zabawa długopisem nie taka niepozorna

Z niewinnej zabawy długopisem można wiele wywnioskować. Pukanie długopisem o blat stołu lub notes może zostać odebrane jako zniecierpliwienie lub narastająca agresja. Zdejmowanie i zakładanie skuwki świadczy o zaniepokojeniu, rozproszeniu i zestresowaniu. Odgryzanie długopisu oznacza zmartwienie, lekkie uderzanie długopisem w usta wskazuje na to, że ktoś podchodzi do rozmowy bez większego zainteresowania, nudzi się, natomiast przekładanie pisaka między placami świadczy o trudności skupienia uwagi.

jak nawiązać dobry kontakt

Jak nawiązać dobry kontakt z rozmówcą i dobrze wypaść na spotkaniu rekrutacyjnym?

Jeśli chcesz nawiązać dobry kontakt z rekruterem, uśmiechaj się serdecznie, sygnalizując zadowolenie ze spotkania. Swoje skupienie na tym, co mówi rekruter, wyrazisz poprzez subtelne potakiwanie głową. Lekko gestykuluj rękami, adekwatnie do tego, co mówisz. Jeśli trzymasz coś w dłoni, nie ruszaj tym zbyt mocno, żeby nie odwracać uwagi słuchacza od swojego przekazu werbalnego. Kiedy stoisz, bądź wyprostowany i stabilny. Nie przeskakuj z nogi na nogę i nie wyginaj ciała. Siedź wyprostowany i w miarę nieruchomy. Reaguj i zachowuj się naturalnie.

Znajomość gestów i mimiki ułatwia funkcjonowanie w społeczeństwie. Kiedy nauczysz się kontrolować swoją mowę ciała, z łatwością przebrniesz przez każdą trudną rozmowę i zaprezentujesz się z najlepszej strony nawet w niesamowicie stresujących sytuacjach.

Zobacz także: https://eduexpress.pl/metoda-star-w-rekrutacji-czym-jest-i-jak-sobie-z-nia-poradzic/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *