AI w rekrutacji
Wielkość światowego rynku sztucznej inteligencji w 2022 roku osiągnęła 136,6 mld dolarów. Szacuje się, że do 2030 roku wartość ta wyniesie nawet 1811,8 mld dolarów. Sztuczna inteligencja rozwija się w niesamowitym tempie. Coraz więcej przedsiębiorców dostrzega jej potencjał w biznesie i chętnie wykorzystuje ją w różnych obszarach prowadzenia działalności – również w działach HR. Jak AI może wesprzeć procesy rekrutacyjne? Jak używać tej zaawansowanej technologii? Czy rzeczywiście warto? Dziś o AI w rekrutacji!
Spis treści:
- Kilka słów o AI
- Czy warto wykorzystać AI w rekrutacji?
- AI w rekrutacji – wsparcie procesu od samego początku
- AI w rekrutacji – chatboty
- AI a poszukiwanie pracy – jak sztuczna inteligencja może pomóc kandydatom?
Kilka słów o AI
O AI, z angielskiego „Artificial Intelligence”, usłyszano już w 1956 roku za sprawą amerykańskiego informatyka John’s McCarthy’ego, który użył terminu podczas konferencji poświęconej inteligentnym maszynom. McCarthy opisał sztuczną inteligencję jako „konstruowanie maszyn, o których działaniu dałoby się powiedzieć, że są podobne do ludzkich przejawów inteligencji”. Jeszcze w latach 50. XX wieku McCarthy stworzył pierwszy język programowania do badań nad sztuczną inteligencją (LISP). W latach 60. pojawił się pierwszy robot przemysłowy, pod koniec lat 80. wydano pierwszy system doradczy, wykorzystując zaawansowany system ekspertowy z ponad 3 tysiącami reguł, w 2003 roku NASA wysłała na Marsa dwa łaziki, które poruszały się po powierzchni planety bez ingerencji człowieka, a w 2011 roku powstało Siri, czyli pierwszy asystent wirtualny, który do dziś służy użytkownikom sprzętów Apple. Ostatnie lata upłynęły pod znakiem dynamicznego rozwoju AI. Pojawiło się mnóstwo zaawansowanych narzędzi, przydanych również w biznesie – a w tym w rekrutacji.
Czy warto wykorzystać AI w rekrutacji?
Pozyskiwanie i zatrudnianie odpowiednich kandydatów to jeden z najważniejszych elementów działania każdego przedsiębiorstwa. To właśnie od kadry pracowniczej zależy bowiem przyszłość firmy – jej rozwój oraz szanse na sukces w branży. Rekrutacje powinny być zatem prowadzone w sposób przemyślany i dokładny. Nic dziwnego, że specjaliści ds. HR coraz chętniej wykorzystują zaawansowane narzędzia, stworzone na bazie sztucznej inteligencji. AI wspomaga, usprawnia i optymalizuje każdy etap procesu rekrutacji, co pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. Sztuczna inteligencja może podnieść jakość rekrutacji poprzez pozyskiwanie najlepszych pracowników – dopasowanych do specyfiki danego stanowiska, o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu. To natomiast może przełożyć się na zmniejszenie rotacji pracowników i oszczędności w perspektywie długofalowej. Co więcej, narzędzia AI minimalizują ryzyko błędów, które mogą pojawić się podczas ręcznej weryfikacji aplikacji kandydatów.
Al w rekrutacji – wspracie procesu od samego początku
Z potencjału sztucznej inteligencji możemy korzystać już od początku rekrutacji. Pierwszym etapem procesu jest research, który – jak dobrze wiemy – jest niesamowicie czasochłonny i wymagający. Research to nic innego, jak zapoznanie się ze specyfiką stanowiska, rynku oraz przegląd potencjalnych kandydatów. Narzędzia wykorzystujące AI mogą znacznie usprawnić pierwszy etap rekrutacji. Sztuczna inteligencja, dzięki zaawansowanym algorytmom, pozwala stworzyć obiektywny i dobrze dopasowany modę idealnego kandydata. Sztuczna inteligencja dokładnie skanuje CV i inne źródła informacji, np. profile zawodowe w mediach społecznościowych czy portfolio dostępne online, dzięki czemu może określić, czy dany kandydat ma kwalifikacje i doświadczenie niezbędne na danym stanowisku. Innymi słowy, AI jest w stanie przeanalizować ogromną ilość informacji i w ten sposób identyfikować najlepszych kandydatów, zgodnych z wymaganiami firmy. Poza analizą przesłanych aplikacji AI może wyszukać kandydatów pasywnych, którzy – według danych – stanowią aż 75% potencjalnych kandydatów.
AI w rekrutacji – chatboty
Niezwykle przydatnym, a przy tym niesamowicie ciekawym, narzędziem AI, przydatnym w rekrutacji, są chatboty. Zaawansowane chatboty wspierają firmę w pozyskiwaniu, selekcjonowaniu oraz konwersacji z kandydatami w czasie rzeczywistym. Innymi słowy, mogą przeprowadzić wstępną rozmowę kwalifikacyjną z kandydatem, ułatwiając pierwszą selekcję. Oczywiście nie są w stanie zastąpić tradycyjnej konwersacji z żywym człowiekiem, jednak bez wątpienia wpływają na candidate experience, które ma ogromne znaczenie w procesach rekrutacyjnych.
Chatbot wchodzi w interakcję z kandydatem za pomocą czatu na stronie internetowej, w mediach społecznościowych bądź w dedykowanym komunikatorze, zadając konkretne pytania lub przesyłając informacje dotyczące stanowiska czy firmy.
AI a poszukiwanie pracy – jak sztuczna inteligencja może pomóc kandydatom?
AI wspiera nie tylko rekruterów, ale także kandydatów. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą wygenerować CV na podstawie podanego stanowiska pracy, znaleźć ofertę dopasowaną do umiejętności, doświadczenia i preferencji kandydata, zoptymalizować CV pod kątem konkretnych stanowisk, czy też wygenerować list motywacyjny.
AI to przyszłość rekrutacji! Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję usprawniają poszczególne etapy, pozwalają zaoszczędzić mnóstwo czasu i poprawiają jakość i efektywność całego procesu. Bez wątpienia warto z nich korzystać!
Przeczytaj także: https://eduexpress.pl/wprowadzanie-zmian-w-firmie/