Rekrutacja zewnętrzna jako strategia rozwoju: jak zapewnić ciągły wzrost i ekspansję firmy?
Tylko 36% firm korzysta z rekrutacji wewnętrznej, która polega na przyznawaniu awansów lub poszukiwaniu kandydatów na inne stanowiska w kręgach firmy. Znacznie popularniejsza jest rekrutacja zewnętrzna, czyli pozyskiwanie kandydatów z zewnątrz. Według ekspertów to dobry sposób na to, by zapewnić ciągły wzrost i ekspansję firmy. Dlaczego? W jaki sposób rekrutacja zewnętrzna może wesprzeć rozwój przedsiębiorstw.
Spis treści:
Na czym polega rekrutacja zewnętrzna?
Rekrutacja zewnętrzna polega na poszukiwaniu kandydatów poza firmą. Zwykle składa się z kilku etapów – zamieszczenie ogłoszenia i przyjmowanie aplikacji, wstępna selekcja, rozmowy kwalifikacyjne i zadania rekrutacyjne, kolejna selekcja i ewentualne dalsze rozmowy kwalifikacyjne, ostateczny wybór kandydata. W rekrutacji zewnętrznej zwykle uczestniczy specjalista ds. HR (firmowy dział HR lub eksperci z zewnątrz, tzw. outsourcing rekrutacji), a także manager lub inna osoba wyższego szczebla, np. lider zespołu, przełożony, dyrektor danego działu, pracodawca.
W rekrutacji zewnętrznej wykorzystuje się różne metody i narzędzia. Rekruterzy najczęściej publikują oferty na dedykowanych portalach, takich jak pracuj.pl czy rocketjobs.pl, a także w mediach społecznościowych. Niektórzy aktywnie poszukują pracowników, głównie na portalach społecznościowych takich jak LinkedIn, pisząc bezpośrednio do osób o odpowiednich profilach zawodowych o doświadczeniu – direct search i executive search. Rekrutacja zewnętrzna to także publikacja ogłoszeń za pośrednictwem urzędów pracy, systemy poleceń.
Rekrutacja zewnętrzna to cenne narzędzie w efektywnym zarządzaniu biznesem, a zwłaszcza w dążeniu do wszechstronnego rozwoju przedsiębiorstwa. Dlaczego?
Większa szansa na znalezienie odpowiedniego kandydata
Tym, co odróżni rekrutację zewnętrzną od wewnętrznej, jest znacznie większe grono odbiorców. Firma nie ogranicza się wyłącznie do osób już zatrudnionych, tylko otwiera na nowych kandydatów. Rekrutacja zewnętrzna to szansa na to, by dotrzeć do wielu, zróżnicowanych kandydatów. To skuteczny sposób na to, by pozyskać talenty – osoby wybitnie uzdolnione o doskonałych kwalifikacjach, bogatym doświadczeniu i nieprzeciętnej wiedzy. Pozyskanie najlepszych pracowników to zaś eliminacja ryzyka stagnacji i większe szanse na wszechstronny rozwój w biznesie.
Powiew świeżości w firmie
Często przyczyną stagnacji w firmie są powielane scenariusze i pomysły. Pracownicy nie wychodzą z nowymi inicjatywami, trzymają się utartych schematów, a przez to ograniczają możliwości rozwoju firmy. Rekrutacja zewnętrzna może rozwiązywać ten problem. Nie ulega wątpliwości, że nowi pracownicy – zwłaszcza ci różnorodni, o rozmaitych doświadczeniach, innych charakterach i energii – to nowe pomysły, inne spojrzenie na wiele spraw, potężna dawka inspiracji, świeży potencjał. Osoby pozyskane z zewnątrz mogą pomóc rozwiązać problemy, które do tej pory pozostawały nierozwiązane, skutecznie ograniczając efektywny rozwój firmy. Potrafią wskazać obszary, które funkcjonują dobrze, a które wymagają poprawy. Mogą motywować i inspirować pozostałych pracowników, dostarczając im wartościową wiedzę i umiejętności.
Nowe osoby wnoszą istotny wkład w działalność firmy. Uściślając – pracownicy pozyskani z zewnątrz mogą wzmocnić firmę, podnieść jej konkurencyjność, ułatwić realizację celów biznesowych i pomóc w ekspansji na inne rynki.
Rekrutacja zewnętrzna otwiera wiele biznesowych drzwi
Każda osoba, która od jakiegoś czasu funkcjonuje na rynku pracy, ma swoją sieć kontaktów biznesowych, wynikających z wcześniejszych doświadczeń zawodowych. Pozyskiwanie kandydatów z zewnątrz to szansa na to, by dotrzeć do tych kontaktów i otworzyć nowe drzwi na biznesowej drodze.
Przepis na udaną rekrutację zewnętrzną
Według statystyk, aż 3 na 4 firmy odnosi porażkę rekrutacyjną związaną z zatrudnieniem niewłaściwego pracownika. Dlatego, aby odnieść sukces, należy w pełni zaangażować się w proces rekrutacyjny. Ogłoszenia o pracę muszą być czytelne, atrakcyjne i kompletne. Powinny zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące warunków zatrudnienia, wymagań na dane stanowisko oraz obowiązków przyszłego pracownika. Tym, co przyciąga kandydatów, są widełki wynagrodzenia. Ofertę warto zamieścić na różnych portalach ogłoszeniowych – ogólnych oraz branżowych.
Warto także bezpośrednio docierać do kandydatów, np. poprzez LinkedIn. Niemal 60% rekruterów deklaruje bowiem, że w mediach społecznościowych znajduje najbardziej obiecujących kandydatów.
Warto pamiętać, że zewnętrzna rekrutacja to dobra okazja do tego, żeby budować wizerunek dobrego i rzetelnego pracodawcy na rynku pracy. Dlatego warto dbać o najwyższy profesjonalizm na każdym etapie procesu.
Nieustanne poszukiwanie kierunków rozwoju to filar funkcjonowania każdej firmy, która chce odnosić spektakularne sukcesy w branży. Stagnacja nie gwarantuje bowiem satysfakcjonujących efektów. Szanse na rozwój przedsiębiorstwa w dużej mierze zależą od pracowników. Rekrutacja zewnętrzna może zatem stanowić cenne narzędzie na drodze do ciągłego wzrostu i ekspansji firmy. To szansa na to, by wprowadzić do firmy nowe pomysły i umiejętności!
Przeczytaj także: https://eduexpress.pl/ai-w-rekrutacji/