Ghosting w rekrutacji: kiedy kandydat zapada się pod ziemię

Ghosting w rekrutacji

Po długim i żmudnym procesie rekrutacyjnym wreszcie znalazłeś idealnego kandydata. Osobę, która perfekcyjnie wpisuje się w wymagania, doskonale wypadła na rozmowie kwalifikacyjnej i wyraziła chęć współpracy. Niestety w pewnym momencie Twój potencjalny pracownik przestaje się odzywać – urywa kontakt po spotkaniu albo nie stawia się na podpisaniu umowy. Ghosting w rekrutacji to niezwykle powszechne zjawisko. Dlaczego osoby wyraźnie zainteresowane ofertą pracy po czasie znikają bez słowa? Co zrobić, żeby nie tracić potencjalnych pracowników?

Spis treści:

  1. Ghosting wywodzi się z… randkowania
  2. Ghosting ze strony kandydata – czemu zainteresowani znikają?
  3. Jak zapobiec ghostingowi? Zadbać o candidte experience!
  4. Szybka i jasna rekrutacja to klucz do sukcesu
  5. Ghosting ze strony rekrutera, czyli brak feedbacku po zakończeniu procesu rekrutacyjnego
  6. Koniec z ghostowaniem kandydatów!

Ghosting wywodzi się z… randkowania

Każdy z nas przynajmniej raz został przez kogoś zignorowany, czy to w życiu zawodowym, czy prywatnym. Nagłe, nieoczekiwane urwanie kontaktu przez jedną ze stron, bez podania żadnej przyczyny czy wyjaśnienia, nazywamy ghostingiem. Co ciekawe, samo pojęcie wywodzi się z randkowania. Jednak obecnie coraz częściej słyszy się o nim w kontekście procesów rekrutacyjnych.

Ghosting ze strony kandydata – czemu zainteresowani znikają?

Przyczyn rezygnacji kandydata z procesu rekrutacyjnego może być wiele – od niespodziewanych zdarzeń losowych, aż do strachu przed zmianą pracy. Częstym powodem jest przyjęcie oferty innej firmy. Osoby intensywnie poszukujące pracy zwykle uczestniczą w kilku rekrutacjach jednocześnie. Jeśli kandydat dostanie satysfakcjonującą ofertą, jest skłonny urwać kontakt z innym pracodawcą bez wyjaśnienia. A szkoda! Rynek jest mały i nie warto palić za sobą mostów. 🙂

Często przyczyną ghostingu ze strony kandydata jest zatrzymanie przez obecną firmę. Dotyczy to przede wszystkim specjalistów lub osób z długim doświadczeniem bądź wybitnymi kwalifikacjami. W momencie składania wypowiedzenia pracodawca proponuje pracownikowi awans lub premię, co skłania go do pozostania w firmie. Kandydat, nie chcąc tłumaczyć się rekruterowi, który poświęcił swój cenny czas, urywa kontakt.

Warto wziąć pod uwagę również fakt, że niektórym osobom od początku nie zależy na zatrudnieniu. Czasem zdarza się, że kandydat wysyła CV, chociaż nie ma zamiaru zmieniać pracy. Decyzja o aplikacji na dane stanowisko może wynikać z chęci sprawdzenia swoich możliwości na rynku pracy.

A kiedy rekruter ma wpływ na ghosting kandydata? Do najczęstszych powodów zaliczymy:

  • zbyt długi czas oczekiwania na odpowiedź rekrutera,
  • przedłużający się proces rekrutacyjny lub dużo etapów rekrutacji,
  • niedopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb i oczekiwań kandydata lub mało atrakcyjna oferta,
  • złe opinie na temat firmy,
  • nieprofesjonalne zachowanie rekrutera podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Ghosting w rekrutacji

Sprawdź również: Czterodniowy tydzień pracy – przepis na skuteczny biznes w XXI wieku?

Jak zapobiec ghostingowi? Zadbać o candidte experience!

Najlepszym sposobem przeciwdziałania ghostingowi jest dążenie do zbudowania silnej relacji między kandydatem a rekruterem. Pracodawca powinien zadbać o tzw. candidate experience, czyli doświadczenie kandydata w kontakcie z firmą. Warto towarzyszyć potencjalnemu pracownikowi na każdym etapie rekrutacji, dawać rzetelny feedback i błyskawicznie reagować na wszystkie pojawiające się wątpliwości. Nie chodzi o to, by rozmawiać z kandydatem przez 24 godziny na dobę, a o to, żeby utrzymywać z nim obiecany kontakt – odpowiadać na maile, odbierać telefony, oddzwaniać i pojawiać się na spotkaniach. Kandydat powinien znać wszystkie szczegóły oferty i dokładnie rozumieć przebieg procesu rekrutacyjnego.

Warto dążyć do tego, żeby zbudować pozytywną więź z kandydatem, opartą na zaufaniu i otwartej komunikacji. Jak pokazać mu, że jest dla nas ważny i zależy nam na zatrudnieniu?

  1. Kiedy mamy taką możliwość, zawsze wybierajmy rozmowę telefoniczną zamiast wiadomości mailowej. Rozmowa ułatwia budowanie silnej relacji z kandydatem.
  2. Warto dokładnie przeanalizować, co jest ważne dla kandydata. Często opowiadamy o ofercie, kandydat przytakuje i nie zadaje żadnych pytań. Po takiej rozmowie rekruter może mieć poczucie, że wszystko jest zrozumiałe, a oferta jest atrakcyjna. Nic bardziej mylnego. Warto zapytać kandydata wprost, jakie są jego oczekiwania, na czym zależy mu najbardziej i w miarę możliwości dopasować ofertę do jego wymagań.
  3. Zawsze należy dopytać, czy wszystko jest zrozumiałe dla kandydata. Czasem dopiero po wejściu w szczegóły okazuje się, że pewne kwestie pozostają niejasne. Nie można zostawić miejsca na niedopowiedzenia. Im szybciej zidentyfikujemy potrzeby kandydata, tym większe szanse na to, że skutecznie zamkniemy cały proces rekrutacyjny.
  4. Po wstępnym ustaleniu warunków współpracy kandydat powinien otrzymać od rekrutera agendę onboardingu, broszurę przedstawiającą klimat panujący w firmie czy krótką informację o zespole, w jakim będzie pracować. Można też zorganizować pre-onboardingowe spotkanie z przyszłymi współpracownikami, aby rozbudzić u kandydata poczucie bycia częścią firmy.
  5. Kandydat powinien czuć się swobodnie w kontakcie z rekruterem. Jak skrócić dystans podczas rozmowy? Można opowiedzieć żart czy skomplementować kandydata. W kontakcie face to face nie może zabraknąć szczerego uśmiechu!

Szybka i jasna rekrutacja to klucz do sukcesu

Przedłużający się proces rekrutacyjny może być powodem do frustracji. Nic więc dziwnego, że kandydat, który musi przejść przez kilka etapów i długo czekać na feedback, w pewnym momencie rezygnuje.

Żeby uniknąć ghostingu, warto maksymalnie skrócić czas trwania rekrutacji. Proces powinien składać się wyłącznie z kluczowych etapów, niezbędnych do tego, żeby poznać i ocenić kandydata. Rozmowy z wszystkimi osobami decyzyjnymi oraz wszystkie testy mogą odbyć się na jednym spotkaniu. Feedbacku po rozmowie warto udzielić jak najszybciej.

Kandydat musi znać pełen harmonogram rekrutacji. Rekruter powinien przekazać mu informacje dotyczące tego, jak będzie przebiegał cały proces, jaki będzie czas oczekiwania między kolejnymi etapami, kiedy zostanie podjęta ostateczna decyzja, a także od kiedy planowane jest zatrudnienie. Jeśli ustalony wcześniej harmonogram ulegnie zmianie, należy jak najszybciej powiadomić o tym kandydata.

Ghosting w rekrutacji

Przeczytaj także: Jak dać dobry feedback po rozmowie rekrutacyjnej?

Ghosting ze strony rekrutera, czyli brak feedbacku po zakończeniu procesu rekrutacyjnego

Brak feedbacku po rozmowie kwalifikacyjnej to dość powszechne zjawisko. W idealnym świecie nikt nie pozostałby bez odpowiedzi. Ale niestety – nie żyjemy w idealnym świecie. Niemal 70% ankietowanych w badaniu „Rekrutacja 2021” przeprowadzonym przez firmę HRK potwierdza, że notorycznie doświadcza ghostingu ze strony rekruterów. Raport eRecriuter pokazuje natomiast, że ok. 1/3 specjalistów otrzymuje informację zwrotną po zakończeniu rekrutacji, a tylko 17% specjalistów zostaje poinformowanych o powodzie niezatrudnienia.

Dlaczego tak się dzieje? Do popularnych przyczyn ghostingu zaliczymy:

  • brak czasu – wynika to głównie ze złej organizacji procesu rekrutacyjnego,
  • brak narzędzi – skontaktowanie się z każdym kandydatem bez specjalnych narzędzi automatyzujących komunikację jest trudne do zrealizowania,
  • nieznajomość przyczyny odrzucenia kandydata – czasem decyzję o odrzuceniu danej osoby podejmuje menedżer, nie wyjaśniając jej rekruterowi.

Koniec z ghostowaniem kandydatów!

Jak zapobiegać ghostingowi kandydatów? Przede wszystkim trzeba ustalić ścisłe zasady rekrutacji i komunikacji ze wszystkimi zainteresowanymi oraz trzymać się ich przez cały proces. Jeśli na ogłoszenie odpowiedziało wiele osób, warto wykorzystać specjalne narzędzia do automatyzacji, które usprawnią wysyłanie informacji zwrotnych – dzięki nim żaden kandydat nie pozostanie bez odpowiedzi. Pamiętajmy, że nawet negatywna odpowiedź jest lepsza niż jej całkowity brak!

Nieodebranych telefonów nie traktuje się jako odbytej rozmowy. Warto próbować do skutku. Jeśli to nie przynosi efektów, należy wysłać maila.

Zaangażowanie rekrutera może zdziałać cuda. Szacunek do potencjalnych pracowników i sprawna komunikacja na każdym etapie rekrutacji to podstawa! Rekruter, który stara się utrzymać stały kontakt i zbudować pozytywne relacje z kandydatem, nie tylko przeciwdziała ghostingowi, ale także wzmacnia korzystny wizerunek firmy na rynku pracy.

Teraz już wiesz:

  • czym jest ghosting,
  • dlaczego często kandydat znika z procesu rekrutacji,
  • jakie znaczenie w procesie rekrutacji ma budowanie relacji,
  • jak ważny jest szybki proces rekrutacji,
  • dlaczego rekruterzy nie udzielają informacji zwrotnej.

Sprawdź również: Transparentność wynagrodzeń w firmie – wszystko, co warto wiedzieć