Jak dać dobry feedback po rozmowie rekrutacyjnej?
Po rozmowie kwalifikacyjnej kandydat siedzi jak na szpilkach w oczekiwaniu na wiadomość od rekrutera. Całymi dniami zastanawia się, jak wypadł, czy mógł zrobić coś lepiej, jakie ma szanse na zatrudnienie. Mija tydzień, dwa, trzy… telefon milczy, a skrzynka mailowa jest pusta. W idealnym świecie feedback po rozmowie rekrutacyjnej byłyby nieodłącznym elementem każdego procesu rekrutacji. Niestety wiele firm dalej nie wysyła informacji zwrotnych i w ten sposób niszczy swój profesjonalny wizerunek na rynku pracy. Dlaczego feedback po rozmowie kwalifikacyjnej jest tak ważny? Jak udzielić negatywnej odpowiedzi? I jak szybko warto to zrobić?
Spis treści:
- Feedback po rozmowie rekrutacyjnej– dlaczego jest tak ważny?
- Candidate experience – cenny element w procesie rekrutacji
- Dlaczego często pomijamy negatywny feedback?
- Brak informacji zwrotnej to duże ryzyko
- Jak skonstruować negatywną informację zwrotną?
- Jakich zwrotów używać?
- Kiedy należy dać feedback po rozmowie rekrutacyjnej?
Feedback po rozmowie rekrutacyjnej– dlaczego jest tak ważny?
Feedback, czyli wiadomość zwrotna po rozmowie kwalifikacyjnej, to ważny element całej rekrutacji. Udzielając informacji odrzuconym kandydatom, budujemy wizerunek rzetelnej, profesjonalnej i uczciwej firmy, która traktuje wszystkich interesariuszy z szacunkiem. Dziś, w dobie rynku pracownika, to niezwykle cenne narzędzie, które ułatwia budowanie silnej marki pracodawcy. Zadowolony kandydat, nawet mimo odmowy, jest skłonny zostawić dobrą opinię o firmie, np. na forach branżowych, w mediach społecznościowych czy na dedykowanych portalach.
Na feedbacku może skorzystać również sam zainteresowany. Wiadomość przedstawiająca słabe oraz mocne strony kandydata to cenne narzędzie w kreowaniu wizerunku pracownika na rynku pracy. Dzięki profesjonalnej, wyczerpującej, starannie skonstruowanej wiadomości zwrotnej wie, na czym stoi i na co może liczyć w przyszłości. Wiedza o tym, co poszło mu dobrze, a nad czym powinien popracować, pomoże mu poprawić profil zawodowy, a dzięki temu ułatwi przygotowanie do kolejnych rekrutacji.
Warto pamiętać, że kandydat w oczekiwaniu na odpowiedź od rekrutera może odrzucać inne oferty pracy lub czasowo zawiesić poszukiwania. Nie dając informacji zwrotnej po rozmowie, narażamy go na straty i utrudniamy znalezienie dobrego zatrudnienia.
Poinformowanie o statusie aplikacji to wyraz poszanowania dla kandydata. Feedback sprawia, że nie czuje się zlekceważony, co przekłada się na pozytywne candidate experience, czyli coś, o co pracodawcy powinny wręcz zabiegać. Co kryje się pod tym tajemniczym pojęciem?
Candidate experience – cenny element w procesie rekrutacji
Dużo mówi się ostatnio o tzw. candidate experience – przynajmniej w kręgach HR-u. Candidate experience dosłownie oznacza doświadczenie kandydata. Termin odnosi się do sumy wszystkich doświadczeń, jakie kandydat ma z daną firmą jako pracodawcą. Innymi słowy, są to wszelkie wyobrażenia o przedsiębiorstwie powstałe w świadomości potencjalnego pracownika. Candidate experience stanowi integralną część employer brandingu.
Kreowanie wizerunku firmy jako pracodawcy w oczach potencjalnego pracownika to proces, na który wpływa wiele czynników. Do styczności kandydata z przedsiębiorstwem dochodzi bowiem w różnych miejscach. Osoba zainteresowana pracą w danym zakładzie przegląda jego stronę internetową i profile w mediach społecznościowych, a także skrupulatnie analizuje ogłoszenia rekrutacyjne. Firma, która chce zaprezentować się jako dobry pracodawca, musi zadbać o jak najlepsze wrażenie w każdym z tych miejsc.
Jednak nie ma co ukrywać – to właśnie rozmowa kwalifikacyjna ma największe znaczenie. I nie chodzi tylko o jej przebieg, ale także o feedback, jaki interesariusz otrzyma po procesie rekrutacji. Odczucia kandydata po spotkaniu wpływają na jego ogólną opinię o firmie.
Przeczytaj również: Czy warto na rozmowie rekrutacyjnej przejść na „Ty”?
Dlaczego często pomijamy negatywny feedback?
Według raportu „Candidate Experience w Polsce 2019” aż 8 na 10 kandydatów w przypadku odrzucenia chciałoby otrzymać wiadomość od rekrutera. Niestety wiele firm tego nie robi. Najczęściej podawanym powodem jest brak czasu. W takiej sytuacji warto dokładnie przeanalizować przebieg procesu rekrutacyjnego i odpowiednio zoptymalizować czas jego trwania. Stara prawda bowiem głosi, że czas znajdzie się zawsze, a kluczem do sukcesu jest dobra organizacja!
Brak informacji zwrotnej to duże ryzyko
Nie udzielając feedbacku po rozmowie kwalifikacyjnej, narażamy swoją firmę na wiele negatywnych konsekwencji. Potencjalny pracownik zawiedziony brakiem komunikacji ze strony rekrutera może podzielić się swoją negatywną opinią z innymi, np. w rozmowach bezpośrednich czy w social mediach. To natomiast może odbić się na wizerunku przedsiębiorstwa. Na dzisiejszym, nastawionym na pracownika rynku pracodawcy muszą rywalizować między sobą o najlepszych kandydatów. Ta firma, która notorycznie popełnia błędy, ma mniejsze szanse na zatrudnienie wybitnych osób. To z kolei przekłada się na gorsze warunki rozwoju.
Brak informacji zwrotnej po zakończeniu rekrutacji może zostać odebrany jako brak szacunku do potencjalnego pracownika. Źle potraktowana osoba nie wyśle swojej aplikacji do firmy ponownie. Co więcej, może zniechęcić swoich znajomych i bliskich do udziału w kolejnych rekrutacjach.
Nie można zapominać, że każdy niezadowolony kandydat jest również utraconym potencjalnym klientem. Według badań aż 1/5 specjalistów, którzy mają negatywne doświadczenia w kontakcie z marką w procesie rekrutacji, nie kupi jej produktu lub usługi.
Jak skonstruować negatywną informację zwrotną?
Każdy potencjalny pracownik powinien otrzymać wiadomość zwrotną po rozmowie kwalifikacyjnej. Jak poinformować kandydata o negatywnym wyniku rekrutacji? Wiele zależy od tego, w jakim momencie odrzucamy potencjalnego pracownika. Jeśli jest to początek procesu, wystarczy wysłać krótkiego maila z informacją o niezakwalifikowaniu kandydata do kolejnego etapu rekrutacji. Mail powinien zawierać podziękowanie za nadesłanie CV i zachęcić do ponownego aplikowania do firmy.
Nieco inaczej wygląda sprawa, kiedy proces rekrutacyjny dobiegnie końca. Jak skonstruować dobrą wiadomość o odrzuceniu kandydatury? Naczelną zasadą tworzenia takich przekazów jest personalizacja! Treść komunikatu powinna być dostosowana do relacji, jaka została nawiązana z kandydatem podczas procesu rekrutacyjnego. Jeśli już na początku spotkania zaproponowaliśmy luźniejszą formę i przejście na „ty”, powinniśmy zachować ją aż do momentu zakończenia rekrutacji.
Wiadomość zwrotna powinna być merytoryczna. Dobrze jest wskazać powód odrzucenia kandydata – krótko opisać, w jakich zadaniach nie spełnił oczekiwań firmy i przedstawić kompetencje, nad którymi powinien popracować.
Nie mniej ważne jest podkreślenie aspektów, jakie wypadły najlepiej. Pochwała miłego usposobienia, bogatego doświadczenia czy wysokiego zaangażowania podniosą kandydata na duchu i zwiększą jego pewność siebie przed kolejnymi rozmowami kwalifikacyjnymi.
W treści wiadomości nie może zabraknąć podziękowania za udział w procesie rekrutacyjnym oraz zachęcenia do ponownego aplikowania w przyszłości.
Jakich zwrotów używać?
Feedback po rozmowie rekrutacyjnej musi być taktowny. Oznacza to, że powinniśmy używać grzecznych zwrotów, które podkreślą profesjonalne podejście firmy i wykażą szacunek dla kandydata. Zdania typu „zdecydowaliśmy się wybrać kandydatów, którzy wykazali wyższe kompetencje…”, „pragniemy podkreślić, że Pana/Pani kompetencje w zakresie… wypadły bardzo pozytywnie”, czy też „życzymy powodzenia w dalszym poszukiwaniu pracy” sprawdzą się doskonale.
Kiedy należy dać feedback po rozmowie rekrutacyjnej?
Nie ma jednej zasady mówiącej o tym, kiedy należy udzielić feedbacku po spotkaniu kwalifikacyjnym. Wiele zależy od tego, jaką specyfikę miał cały proces rekrutacyjny.
Najważniejsze to trzymać się wyznaczonego terminu! To z pewnością zapewni kandydatowi poczucie spokoju, a firmie pomoże w kreowaniu pozytywnego wizerunku jako pracodawcy.
Konstruktywny feedback po rozmowie powinien być nieodłącznym elementem każdego procesu rekrutacyjnego. Udzielnie odpowiedzi zwrotnej niesie wiele korzyści nie tylko dla firmy, ale również dla kandydata. Pracodawca, który dba o dobry employer branding, ma większe szanse na powodzenie na rynku pracy!
Teraz już wiesz:
- jak ważny jest kontakt po zakończeniu rekrutacji,
- jakie znaczenie ma candidate experience dla wizerunku pracodawcy,
- jak powinna wyglądać wiadomość zwrotna po rozmowie rekrutacyjnej.
Sprawdź również: Transparentność wynagrodzeń w firmie – wszystko, co warto wiedzieć