Efektywność vs koszty: dlaczego zewnętrzna agencja rekrutacyjna jest bardziej opłacalna dla Twojej firmy?

dlaczego agencja rekrutacyjna jest opłacalna?

Firma, która stoi przed zadaniem pozyskania nowego pracownika, ma dwie opcje do wyboru: przeprowadzić rekrutację na własną rękę lub postawić na outsourcing rekrutacji. Jak się okazuje, bardziej opłacalna jest ta druga opcja. Postaramy się przyjrzeć efektywności i kosztom współpracy z zewnętrzną agencją rekrutacyjną w porównaniu do korzystania z własnych zasobów i w ten sposób odpowiedzieć na pytanie, dlaczego outsourcing rekrutacji to lepsze rozwiązanie.

Spis treści:

  1. Ile kosztuje rekrutacja?
  2. Koszty outsourcingu rekrutacji
  3. Nieudana rekrutacja to dodatkowe koszty
  4. Outsourcing rekrutacji – jeszcze większa efektywność

Ile kosztuje rekrutacja?

Na początku przyjrzyjmy się wydatkom, jakie firma musi ponieść w procesie rekrutacji. Ostateczny koszt rekrutacji składa się z kilku czynników. Pierwszym z nich jest cena, jaką trzeba zapłacić za publikację ogłoszenia o pracę na najpopularniejszych portalach. W przypadku publikacji ogłoszeń na LinkedInie czy GoldenLine pracodawca musi dodatkowo opłacić stosowną licencję. Do tego dochodzą koszty czasu pracy rekrutera bądź zespołu rekruterów, grafika, który zajmie się oprawą graficzną ogłoszenia o pracę, a także osoby decyzyjnej. Podstawowy koszt procesu to od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych w przypadku wieloetapowej bądź szerokiej rekrutacji. Planując proces rekrutacyjny, warto uwzględnić dodatkowy budżet na inne wydatki. Zaliczymy do nich m.in. koszt ewentualnej kampanii promującej ogłoszenie (tj. marketing rekrutacyjny) bądź koszt programu poleceń. Dodatkowe wydatki to kolejne kilka tysięcy złotych.

rekrutacja

Koszty outsourcingu rekrutacji

Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku outsourcingu rekrutacji. Firmy specjalizujące się w pozyskiwaniu pracowników zwykle oferują dwie formy rozliczenia:

  1. Success fee – opłata za sukces rekrutacyjny. Oznacza to, że firma pokrywa koszty rekrutacji tylko wtedy, gdy ta zakończy się zatrudnieniem pracownika. Koszt może mieć stanowić procent zależny od wynagrodzenia pracownika lub stałą kwotę za rekrutację.
  2. Model przedpłacony – płatność za poszczególne etapu rekrutacji, bez gwarancji powodzenia całego procesu.

Większość firm funkcjonujących na polskim rynku oferuje model success fee w formie procentowej. Wynika to z największej opłacalności takiego rozwiązania. Koszty takiej rekrutacji wynoszą od 80% pensji w przypadku pracowników produkcyjnych do nawet 250% wynagrodzenia w przypadku rekrutacji na stanowiska kierownicze czy dyrektorskie.

Nieudana rekrutacja to dodatkowe koszty

Klasyczna rekrutacja – w przeciwieństwie do outsourcingu success fee – nie daje żadnej gwarancji powodzenia. Bardzo często proces trzeba powtórzyć, co naraża firmę na podwójne koszty. Przyczyną takiego stanu jest m.in. ghosting ze strony kandydata, który zmusza pracodawcę do ponownego poszukiwania pracownika.

Jeszcze większy problem pojawia się w przypadku nieefektywnego zatrudnienia. Pod pojęciem „nieefektywnego zatrudnienia” rozumiemy podjęcie współpracy z niewłaściwą osobą i konieczność rozwiązania umowy po kilku miesiącach. Często to pracownik podejmuje decyzję o zakończeniu współpracy. Przyczyną zwykle są różnice między tym, co deklarował pracodawca w ogłoszeniu rekrutacyjnym a rzeczywistymi warunkami zatrudnienia. W przypadku zerwania współpracy po kilku miesiącach od zatrudnienia pracodawca, poza kosztami ponownej rekrutacji, musi zmierzyć się z kosztem pensji zatrudnionego (od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w zależności od czasu pracy oraz wysokości miesięcznego wynagrodzenia). Dodatkowym obciążeniem finansowym są wszelkie koszty administracyjne, tj. koszty sprzętu potrzebnego do pracy, licencje, abonamenty, leasing, koszty badań lekarskich. Do tego dochodzą koszty szkoleń przygotowujących do pracy na danym stanowisku oraz inne koszty związane z onboardingiem. Każdy kolejny miesiąc bez pracownika to też niewykorzystane okazje biznesowe, zmniejszenie efektywności zespołu oraz ewentualne nadgodziny dla obecnych pracowników.

Nieudana rekrutacja to duże obciążenie finansowe. Nie ulega żadnej wątpliwości, że outsourcing z gwarancją sukcesu rekrutacyjnego to zdecydowanie lepsze rozwiązanie. Jaka jest efektywność takiego procesu?

więcej pieniedzy

Outsourcing rekrutacji – jeszcze większa efektywność

Outsourcing rekrutacji to szansa na to, by skorzystać z obszernej, specjalistycznej wiedzy i różnorodnego doświadczenia w dziedzinie efektywnego pozyskiwania pracowników. Specjaliści pracujący w firmach rekrutacyjnych wiedzą, jak tworzyć atrakcyjne ogłoszenia rekrutacyjne i jak aktywnie poszukiwać kandydatów idealnie wpisujących się w wymagania i profil danego stanowiska pracy. Firma rekrutacyjna patrzy na kandydatów z różnych perspektyw, uwzględniając ich umiejętności, doświadczenie i dopasowanie do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

Co więcej, firmy rekrutacyjne korzystają z zaawansowanych narzędzi i technologii, które usprawniają cały proces rekrutacyjny i znacznie skracają czas pozyskania nowego pracownika. To z kolei przekłada się na krótsze przestoje w przedsiębiorstwie i zmniejsza ryzyko wyraźnego spadku produktywności zespołu. 

Na uwagę zasługuje również elastyczność procesu prowadzonego przez zewnętrznego usługodawcę, rozumianą jako dopasowanie procesu do specyficznych wymagań danego klienta. Co więcej, agencja rekrutacyjna może oddelegować więcej niż jedną osobę do realizacji zadań z zakresu HR, co może znacznie przyspieszyć proces.

Wniosek jest prosty: outsourcing rekrutacji to bardziej opłacalne rozwiązanie – nie tylko dla dużych korporacji, ale też dla małych i średnich przedsiębiorstw. Korzystanie z zewnętrznej firmy HR to nowoczesna sposób na rozsądne zarządzanie zasobami firmy i dobra inwestycja w jej przyszłość.

Przeczytaj również: https://eduexpress.pl/jak-przygotowac-sie-do-rozmowy-kwalifikacyjnej-w-jezyku-obcym-praktyczne-porady/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *