Rekrutacja wewnętrzna czy zewnętrzna – różnice, wady, zalety

rekrutacja wewnętrzna czy zewnętrzna

Pracodawcy mają do wyboru dwie ścieżki pozyskiwania pracowników. Pierwsza z nich – rekrutacja wewnętrza – zakłada korzystanie z własnych zasobów poprzez awansowanie pionowe lub poziome pracownika, natomiast w drugiej wykorzystuje się kanały zewnętrze. Jakie są zalety i wady obu rozwiązań? Które z nich wybrać?

Spis treści

  1. Rekrutacja wewnętrzna – wykorzystaj potencjał własnych pracowników
  2. Rekrutacja wewnętrzna może się udać – zalety
  3. Rekrutacja wewnętrza może nakręcać rywalizację
  4. Rekrutacja zewnętrzna – dopływ świeżej krwi z zewnątrz
  5. Sposób na dotarcie do wielu kandydatów
  6. Rekrutacja zewnętrzna bywa czasochłonna
  7. Rekrutacja wewnętrzna czy zewnętrzna – co wybrać?

Rekrutacja wewnętrzna – wykorzystaj potencjał własnych pracowników

Rekrutacja wewnętrzna prowadzona jest wewnątrz firmy. Podejście zakłada poszukiwanie idealnych kandydatów na konkretne stanowiska we własnych strukturach. Powodzenie rekrutacji wewnętrznej zależy od kilku czynników. Przede wszystkim należy zaprojektować przejrzysty proces rekrutacyjny, a następnie jasno zakomunikować go pracownikom. Informacje na temat otwartej rekrutacji powinny być dostępne dla wszystkich osób zatrudnionych w firmie. Można zamieścić je w zakładowym newsletterze, na tablicy ogłoszeń, w biuletynie pracowniczym lub wykorzystać wewnętrzny system komunikacji komputerowej.

Czasem, szczególnie w dużych firmach, zawęża się grupę docelową komunikatu, by trafić do osób, które rzeczywiście dopowiadałyby wymaganiom na samym stanowisku. Wówczas oferta wysyłana jest wyłącznie do konkretnego działu lub kilku wybranych osób, które według działu HR wykazują największy potencjał.

Rekrutacja wewnętrzna może się udać – zalety

Niewątpliwą zaletą wewnętrznej rekrutacji jest doskonała znajomość kandydatów, a co za tym idzie – szansa na maksymalne wykorzystanie potencjału zespołu. To zaś może przełożyć się na wyraźny wzrost przedsiębiorstwa w konkretnym obszarze. Rekrutacja wewnętrzna buduje morale wśród pracowników – dostają wyraźną informację, że są dla firmy wartościowi i ważni, pracodawca docenia ich pracę, kompetencje i chce, żeby się rozwijali. Takie podejście pracodawcy do pracowników wzmacnia wewnętrzny employer branding i poprawia przywiązanie zatrudnionych do firmy – tym samym zmniejsza rotację pracowników.

Atutem rekrutacji wewnętrznej są też niskie koszty pozyskania kandydata – nie trzeba publikować ogłoszeń na płatnych portalach i uruchamiać szeroko zakrojonych kampanii promujących pracę w firmie. Co więcej, oszczędzamy też na onboardingu, ponieważ kandydat doskonale zna firmę. Wdrażanie pracownika na nowe stanowisko trwa krócej i może przynieść lepsze efekty.

Rekrutacja wewnętrza może nakręcać rywalizację

Niestety jest też druga strona medalu. Rekrutacje wewnętrzne czasem nakręcają rywalizację wśród pracowników, co często przyczynia się do wielu problemów i konfliktów. Rekrutacja wewnętrzna może zepsuć atmosferę w firmie i zdemotywować niektórych pracowników. To natomiast może przełożyć się na pogorszenie efektywności zespołu.

Przeprowadzając rekrutację w strukturach firmy, narażamy się na stagnację. Nowi pracownicy to powiew świeżości w przedsiębiorstwie – wnoszą nowe pomysły, rzucają odmienne spojrzenie na niektóre kwestie i w ten sposób umożliwiają firmie wieloaspektowy rozwój.

Nie można zapomnieć o możliwym osłabieniu zespołu lub działu, w którym do tej pory pracowała dana osoba. Rekrutacja wewnętrzna może wyraźnie zaburzyć sprawne funkcjonowanie firmy, narażając ją na problemy.

rekrutacja zewnętrzna czy wewnętrzna

Zobacz także: https://eduexpress.pl/rozmowa-kwalifikacyjna-online-jak-dobrze-wypasc-zlote-rady-rekruterow/

Rekrutacja zewnętrzna – dopływ świeżej krwi z zewnątrz

Rekrutacja zewnętrzna to nic innego jak poszukiwanie pracowników poza obrębem danej firmy. W zależności od stanowiska wymaga wykorzystania różnych metod i kanałów docierania do kandydatów. W przypadku stanowisk niskiego i średniego szczebla najczęściej stosuje się:

  • ogłoszenia na dedykowanych portalach – zarówno płatnych, jak i bezpłatnych (pracuj.pl, olx.pl, rocketjobs.pl),
  • social media – ogłoszenia na profilach w mediach społecznościowych, promowanie ogłoszeń o pracę,
  • system poleceń – każdy może polecić kogoś na dane stanowisko (zarówno pracownicy, jak i niezatrudnione w firmie),
  • urzędy pracy – publikacja ogłoszeń za pośrednictwem urzędów,
  • agencja zatrudnienia – korzystanie z pomocy zewnętrznych podmiotów zajmujących się rekrutacją pracowników.

Do pozyskiwania pracowników na stanowiska specjalistyczne stosuje się: direct search (bezpośrednie docieranie do osób, które nie poszukują aktywnie pracy) oraz executive search (bezpośrednie docieranie do kandydatów; wykorzystywane w przypadku wysokich oczekiwań w stosunku do kandydatów).

Sposób na dotarcie do wielu kandydatów

Największą zaletą rekrutacji zewnętrznej jest szansa na dotarcie do wielu, zróżnicowanych kandydatów, często wybitnie uzdolnionych, o unikalnych kwalifikacjach, potężnej wiedzy i pożądanym doświadczeniu. Zatrudnienie osoby z zewnątrz wnosi powiew świeżości do firmy (o czym pisaliśmy wyżej). Nowe pomysły, inne spojrzenie na problematyczne kwestie, nowy potencjał – to wszystko może wspomóc rozwój firmy, wzmocnić ją i ułatwić jej realizację założonych celów biznesowych.

Dzięki rekrutacjom zewnętrznym firma wzmacnia swoją pozycję na rynku pracy i może budować wizerunek silnego i rzetelnego pracodawcy. Warto jednak pamiętać, że niezbędny jest to tego jasny proces rekrutacyjny. Firma, która chce osiągnąć sukces, musi przygotować atrakcyjne ogłoszenie zawierające precyzyjny opis stanowiska, wybrać odpowiednie kanały dotarcia do potencjalnych kandydatów i skrupulatnie zaplanować kolejne etapy rekrutacji.

rekrutacja zewnętrzna czy wewnętrzna

Sprawdź również: https://eduexpress.pl/nieustanne-zmeczenie-pracownikow-to-sygnal-ostrzegawczy-jak-mu-zapobiec/

Rekrutacja zewnętrzna bywa czasochłonna

Proces rekrutacyjny – szczególnie ten wieloetapowy na wysokie stanowiska – bywa niezwykle czasochłonny. Samo przeglądanie dziesiątek CV, przygotowanie do spotkań kwalifikacyjnych i przeprowadzenie rozmów z kandydatami może trwać w nieskończoność. Do tego dochodzi konieczność przygotowania skutecznej kampanii rekrutacyjnej, wybór idealnego kandydata i onboarding nowego pracownika. To wszystko generuje też wysokie koszty – zwłaszcza w przypadku błędnej decyzji i konieczności ponownego wyboru.

Do innych wad rekrutacji zewnętrznych zaliczymy: ryzyko niezadowolenia i konfliktów wśród pracowników firmy, problem z zaaklimatyzowaniem się nowej osoby, brak akceptacji nowego członka zespołu, co może prowadzić do zmniejszenia wydajności całej grupy.

Rekrutacja wewnętrzna czy zewnętrzna – co wybrać?

To zależy. Formę rekrutacji należy dopasować do profilu przedsiębiorstwa, charakteru danego stanowiska oraz posiadanych zasobów. Rekrutacja wewnętrzna pozwala w pełni wykorzystać potencjał zatrudnionych pracowników, skutecznie motywuje pracowników i nie naraża pracodawcę na dodatkowe koszty. Z kolei rekrutacja zewnętrzna to szansa na pozyskanie wybitnego pracownika i ograniczenie ryzyka stagnacji firmy. Wybierz to, co jest dla Ciebie ważniejsze!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *